مقالات سئو

با الگوریتم های گوگل بیشتر آشنا شوید

در سال های اخیر به دلیل رشد کسب و کار ها در فضای آنلاین و گسترش دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای بسیار زیادی برای کسب سهم بازار آنلاین اقدام به راه اندازی وب سایت کرده اند و هر یک مشغول به فعالیت هستند. اگر دقت کرده باشید، هر یک از این وب سایت ها، امتیاز مخصوص به خود را دارند و بر این اساس رتبه بندی شده اند. اما اینکه چه مبنایی برای امتیاز دهی و رتبه بندی وب سایت ها وجود دارد، خود موضوع بسیار مهمی است که در مقاله الگوریتم های گوگل سعی داریم، کمی دقیق تر به بررسی آن بپردازیم. گوگل یک موتور جستجو بسیار قوی است که به تبع معیارهایی را نیز برای دسته بندی، امتیازدهی و رتبه بندی وب سایت ها در نظر گرفته است.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم که وب سایت ها طبق الگوریتم هایی که به الگوریتم های گوگل موسوم هستند، از نظر کمی و کیفی و دیگر پارامترها بررسی و تجزیه و تحلیل شده و در نهایت نتایج آن در رتبه بندی وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما وب سایتی دارید و با توجه به فعالیت هایی که در مدت زمانی خاص داشته اید، هنوز جایگاه مناسبی را در رتبه بندی گوگل کسب نکرده اید، به این معنی است که وب سایت شما از نظر الگوریتم های گوگل، نتوانسته است، معیارهای کمی و کیفی لازم را کسب کند. الگوریتم های گوگل شامل موارد مختلفی می شوند. مهمترین الگوریتم های گوگل که در رده بندی سایت ها نقش موثری دارند، می توان به الگوریتم کبوتر، الگوریتم پاندا، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم گورخر , … اشاره کرد.

الگوریتم کبوتر

یکی از مواردی که برای گوگل بسیار اهمیت دارد، محتوا است. محتوا تعریف های گوناگونی دارد. اغلب تصور می شود، منظور از محتوا همان متن، فیلم، عکس و امثال آن است. البته این موضوع در گذشته صادق بود و گوگل از این موارد برای امتیازدهی و سنجش وب سایت ها استفاده می کرد. اما در سال 2014 که یکی از الگوریتم های گوگل به نام کبوتر، به صورت رسمی به عموم معرفی شد، پارامتر دیگری نیز به لیست محتواها اضافه گردید و آن هم لوکیشن یا مکان بود.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که مثلا در جستجوی بهترین رستوران در نزدیکی منزل خود باشید و در این شرایط به جستجوی لیست رستوران های محل زندگی پرداخته باشید. اگر دقت کرده باشید، معمولا گوگل نزدیک ترین و مرتبط ترین موارد را به شما معرفی می کند. همه اینها به لطف الگوریتم کبوتر که یکی از جالب ترین الگوریتم های گوگل است، امکان پذیر است. الگوریتم کبوتر نقش بسیار پر رنگی در سئوی محلی دارد. به طور کلی تلاش این الگوریتم برای نشان دادن نتایج جزئی تر است تا نتایج دقیق تری را به کاربر نشان دهد.


الگوریتم پاندا

اساس کار الگوریتم پاندا، بر مبنای بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای ارسال شده وب سایت ها است. به طور کلی کیفیت محتوایی که در صفحات وب ارسال می شود، توسط این الگوریتم که از متداول ترین الگوریتم های گوگل محسوب می شود، سنجیده می شود. در واقع الگوریتم پاندا، مسئولیت کشف محتوای کپی شده، محتوای کوتاه و صفحات تکراری را دارد. در نهایت وب سایت هایی که بیشترین کیفیت تولید محتوا را دارند، در لیست قرار گرفته و محتواهای بی ارزش از مجموعه حذف می شوند.

این کار مزایایی برای کاربران دارد. از جمله مزایای الگوریتم پاندا، افزایش اعتماد است. به عبارت دیگر کاربران می توانند با اطمینان بیشتری کلمات خاص خود را جستجو کرده و از نتایج آن استفاده کنند. الگوریتم پاندا، از جمله قوی ترین الگوریتم های گوگل است که با صفحاتی که از سئوی کلاه سیاه برای بالا آمدن وب سایت استفاده می کنند، مقابله می کند. به طور کلی هر چه در تولید محتوا برای وب سایت خود صادق تر باشید و کیفیت را حفظ کنید، در رتبه بندی گوگل و معیارهای الگوریتم پاندا جایگاه بهتری خواهید داشت.


الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار یکی دیگر از این الگوریتم ها است که بیشتر روی عبارات جستجو شده و بهینه سازی این موارد کار می کند. در واقع یکی از اهداف اصلی ایجاد الگوریتم مرغ مگس خوار بهبود سرعت نتایج جستجو شده کاربران است. همانطور که گفتیم مرغ مگس خوار، بر روی عبارات جستجو شده تاکید دارد و امکان آنالیز و بررسی آنها را به گوگل می دهد. جالب است بدانید الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر سرعت بالایی که دارد، باعث شده است، دقت نتایج بیشتر شده و نتایج مرتبط با عبارت جستجو شده به نمایش گذاشته شود.

البته مرغ مگس خوار خاصیت دیگری نیز دارد؛ اغلب وب سایت ها در گذشته برای (سئو کلمات کلیدی ) بالا آمدن در نتایج جستجو سعی می کردند به تعداد بسیار زیاد از کلمه کلیدی استفاده کنند که خوب این کار باعث می شد که کیفیت محتوا کاهش پیدا کند. اما الگوریتم مرغ مگس خوار این قبیل وب سایت ها را شناسایی کرده و آنها را جریمه می کند.


الگوریتم پنگوئن

یکی از الگوریتم های به نسبت قدیمی گوگل، الگوریتم پنگوئن است. این الگوریتم تلاش می کند وب سایت های اسپم را با معیارهای خود شناسایی کرده و آنها را جریمه کند. معمولا برخی از وب سایت ها از روش های نادرستی برای بهینه سازی سایت در نتایج گوگل استفاده می کنند.

برای مثال برخی از وب سایت ها روش های نادرستی همچون لینک سازی اسپم و استفاده مکرر از کلمه کلیدی را به کار می گیرند که مورد تایید گوگل نیستند. در این حالت الگوریتم پنگوئن می تواند بر اساس عملکردها و معیارهای خود، این قبیل وب سایت های متخلف را شناسایی کرده و آنها را از لیست حذف نماید. البته در مواردی نیز گوگل به این موضوع اکتفا نکرده و برخی وب سایت ها را جریمه نیز خواهد کرد.


الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر تمرکز خود را بر روی تخلف فروشگاه های اینترنتی قرار می دهد. هدف اصلی این الگوریتم در واقع شناسایی و حذف وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی است که قلابی یا کلاهبردار هستند. این الگوریتم نیز می تواند به افزایش اعتماد کاربران به نتایج گوگل کمک کند و نتایجی را به آنها نشان دهد که معتبر بوده و دغدغه کمتری در مورد آن وجود دارد. در این روش سعی می شود، همه فروشگاه های اینترنتی که با فریب کاربران اقدام به کسب درآمد می کنند، حذف شوند تا کاربران کمتری درگیر این موضوع شده و متضرر شوند.


الگوریتم رنک برین گوگل

موتور جستجوی گوگل برای مرتب سازی نتایج جستجوی خود یک سیستم هوش مصنوعی و روش یادگیری ماشینی به نام الگوریتم رنک برین را مورد استفاده قرار می دهد. الگوریتم رنک برین برای اینکه بتواند حجم بسیار زیادی از نوشته ها را به نهاده های ریاضی قابل فهم برای یک کامپیوتر تبدیل کند، از هوش مصنوعی استفاده می کند. الگوریتم رنک برین گوگل به طور کاملا هوشمندانه رفتار کاربران را بررسی کرده و بر اساس این رفتارها رتبه یک وب سایت را تعیین می کند.

اهمیت الگوریتم رنک برین به اندازه ای است که شرکت گوگل این الگوریتم را بعد از بک لینک و محتوا به عنوان سومین عامل موثر در رتبه بندی سایت ها معرفی کرده است. این الگوریتم برای رتبه بندی یک وب سایت 2 عامل را به شدت مورد توجه قرار می دهد، عامل اول، مدت زمانی است که کاربر در صفحه وب سایت باقی می ماند و مورد دوم تعداد کلیک کاربران بر روی لینک مورد نظر است.

الگوریتم رنک برین چه تاثیری در سئو و رتبه یک سایت دارد؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان سئو بر این عقیده هستند که الگوریتم رنک برین (rank brain ) شباهت زیادی به الگوریتم مرغ مگس خوار دارد و در آینده نه چندان دور تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی وب سایت ها خواهد داشت. از آنجایی که الگوریتم رنک برین از الگوریتم های ماشین لرنینگ استفاده می کند، بهتر از هر الگوریتم دیگری می تواند معنای واژه ها و عبارات را درک کند و با این کار قادر خواهد بود مواردی را که بیشترین شباهت با عبارت مورد جستجوی کاربر دارد را در معرض نمایش قرار دهد.اصول کلی که سئو قبل از ارائه این الگوریتم از آن پیروی می کرده، بعد از ارائه آن تغییرات چندانی نکرده است ولی استراتژی های آن در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است.

به طور مثال در گذشته بکارگیری کلمات کلیدی در عنوان ها، چگالی کلمات کلیدی و لینک ها بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند، اما امروزه کیفیت محتوای تولید شده، کارپسند بودن و منحصر به فرد بودن آن تاثیر بیشتری در بالاتر بردن رتبه یک سایت دارد. برای جمع بندی عملکرد الگوریتم رنک برین باید بگوییم که این الگوریتم، کلیه اقداماتی که توسط سایر الگوریتم ها، مانند الگوریتم کبوتر، الگوریتم پاندا و الگوریتم مرغ مگس خوار انجام می شد را بهتر و دقیق تر از آنها انجام می دهد. استفاده از سیستم هوش مصنوعی توسط الگوریتم رنک برین، باعث شده است که تکنیک های سئو کلاه سفید نسبت به تکنیک های کلاه سیاه، نقش پررنگ تری در رتبه سایت ها داشته باشد.

مقاله زیر را حتما بخوانید:


 الگوریتم freshness گوگل

الگوریتم freshness یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که تاکنون صحبت چندانی درباره آن نشده است. به روز بودن یک وب سایت، یکی از مهمترین مواردی است که از نظر سئو اهمیت دارد. به طوری که سایت هایی که تاریخ به روز رسانی آنها جدیدتر باشد نسبت به سایت های قدیمی تر در اولویت بالاتری قرار دارند. به همین دلیل موتور جستجو گوگول، این الگوریتم را طراحی کرده است تا به کمک آن بتواند وب سایت ها را از نظر به روز رسانی مورد بررسی قرار دهد. به روز رسانی یک وب سایت به اندازه ای اهمیت دارد که توجه به آن در برخی از مواقع می تواند خیلی بیشتر از تولید محتوای جدید در بالا بردن رتبه یک سایت تاثیر داشته باشد.


الگوریتم کافئین گوگل

در گذشته برای اینکه گوگل بتواند لیست نتایج را در معرض نمایش کاربران قرار دهد از index استفاده می کرد، اما امروزه الگوریتم کافئین جایگزین آن شده است و این کار را خیلی بهتر انجام می دهد. الگوریتم کافئین در هر لحظه می تواند بیش از صدها هزار صفحه را به روز رسانی نمایند و به کاربران اجازه دهد تا بتوانند به صورت زنده و لایو عبارات مورد نظر خود را جستجو نمایند. اگر بخواهیم به صورت ساده تر عملکرد این الگوریتم را توضیح دهیم باید بگوییم که وقتی مدیر یک سایت تصمیم می گیرد که محتویات سایت خود را تغییر دهد، حتما باید این موضوع به اطلاع گوگل برسد که وظیفه انجام این کار بر عهده الگوریتم کافئین می باشد.

این الگوریتم، صفحات سایت را در بخش های بسیار کوچکتری آپلود می کند و زمانی که با یک صفحه جدید مواجه شود و یا متوجه شود تغییراتی در صفحات قبلی رخ داده است، بلافاصله آن را به فهرست خود اضافه می کند. این الگوریتم با ورود خود موفق شد تا گوگل را به مهمترین هدف خود که افزایش سرعت بود، برساند. چرا که با استفاده از این الگوریتم، سرعت بارگذاری نتایج جستجو تا 2 برابر بیشتر شد و علاوه بر این بازده گوگل نیز افزایش پیدا کرد.  


الگوریتم گوگل فرد

الگوریتم فرد گوگل یکی از معروف ترین الگوریتم های گوگل است. بسیاری از وب مستران معتقد هستند که این الگوریتم یک الگوریتم غیر رسمی است، اما توانسته است سایت های زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تغییر رتبه آن ها در رتبه بندی گوگل شود.

هدف گوگل از انتشار الگوریتم های متنوع بهبود نتایج جست و جو و نشان دادن بهترین و مرتبط ترین نتیجه به کاربران است. الگوریتم پنگوئن یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است که بازبینی بک لینک های یک وب سایت را بر عهده دارد. وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار درک و فهم منظور کاربر بوده و الگوریتمی تحت عنوان موبایل گدون واکنش گرایی سایت های مختلف را چک می کند.

الگوریتم های ذکر شده هر کدام قسمتی از یک سایت را بررسی میکنند با گذشت زمان گوگل متوجه شد که جای الگوریتمی که تمامی محتوای یک سایت را بررسی کند خالی است. بنابراین به ارائه الگوریتم فرد گوگل روی آورد. لازم به ذکر است که این الگوریتم موجب تنزل رتبه سایت هایی می شود که در محتوای منتشر کرده خود از برخی قوانین وب مستر تولز سرپیچی کرده اند.

دریافت مشاوره از شرکت سئو سپنتا

مشاوران کسب و کار آنلاین مفتخر به ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.

مشاهده دیدگاه ها

  • سلام
    آیا الگوریتم های قدیمی گوگل با انتشار الگوریتم جدید کارایی خودشون رو از دست میدن؟

    • سلام
      خیر دوست عزیز یک سری از الگوریتم های بنیادی هستند و الگوریتم های جدید صرفا برای تکمیل الگوریتم های قبلی هست

    • درود به شما
      منظور ارور هایی است که در کنسول گوگل وجود دارد و به آنها بی توجهی می شود.