مقالات بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی ویروسی چیست ؟

درواقع بازاریابی ویروسی یک سبک و یک نوع از بازاریابی است که سبب تشویق بازدیدکنندگان و مشتریان به انتشار آن می شود. وایرال مارکتینگ که نام دیگر بازاریابی ویروسی است می تواند از نوع یک ویدئو ، موشن گرافی ، عکس های گرافیکی ، محتوا و سایر ابزارآلات تبلیغاتی باشد. به دلیل اینکه این سبک از بازاریابی دیگران را تشویق به انتشار محتوای ما همانند ویروس می کند آن را بازاریابی ویروسی می گویند.

در ادامه خواهید خواند:


محتوای بازاریابی ویروسی چگونه محتوایی باید باشد؟

اگر سری به فضای مجازی بزنید متوجه خواهید شد که محتوای ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ چیست . امروزه خیلی ها برای آن که کسب و کار خود را معرفی کنند از محتواهایی استفاده می کنند که به مزاج مشتریان و بازدیدکنندگانشان خوش آید . این محتواها می تواند از نوع فان ، علمی ، حقایق عجیب و باور نکردنی و . . . باشد .


شاخصه های یک محتوای ویروسی

همانطور که میدانید اینترنت و شبکه های مجازی یک بستر بسیار مناسب برای این نوع بازاریابی و انتشار محتوای ویروسی است که در واقع یک شبه میتوان شهرت مناسب را بدست آورد . اما اصولا هرمحتوایی ویروسی نامیده نمی شود. محتوای ویروسی باید شرایط زیر را دارا باشند :

  • محتوا باید کیفیت بالا وقابل قبولی برای همه داشته باشد و خوشایند همه نیز باشد .
  • جوانب خانوادگی باید در محتوا رعایت شود تا ارزش اشتراک گذاری با خانواده و دوستان را داشته باشد .
  • از ایده های نو و خلاقانه بهره گرفته باشد و جذابیت لازم را داشته باشد .

خب البته می توان گفت خلاقیت و یک ایده ناب مهمتر از سایر شرایط به شمار می رود ، اگر سراغ شرکت های بزرگ جهان بروید یا سرگذشت افراد مشهور شبکه های اجتماعی در ایران و جهان را مطالعه کنید ، پی خواهید برد که عامل اصلی موفقیت این افراد خلاقیت خاص و ناب آن ها بوده است . محتوای کارتان به حدی باید خاص و جذاب باشد که بیننده، آن را تا آخر ببیند و یا بخواند.


بازاریابی ویروسی مختص چه کسانی است ؟

خب در این بخش سوالی پیش می آید که وایرال مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مناسب است ؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ سرگذشت بزرگان خواهیم رفت ، افرادی که کسب و کار تازه ای را شروع کرده اند و یا می خواهند شروع کنند نیاز مبرم به این بازاریابی دارند و اگر بتوانند محتوای ناب و جذابی تولید کنند می توانند با استفاده از آن یک شبه به بزرگان بپیوندند اما آیا بزرگان نیاز به آن ندارند ؟

کسانی که به شهرت رسیده اند نیاز مبرم به بازاریابی ویروسی ندارند اما در این بازار پر از افراد خلاق که رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، نتیجه افراد و شرکت های مشهور نیز برای حفظ جایگاه و شهرت خود نیازمند این سبک از بازاریابی هستند.


پیاده سازی تکنیک های بازاریابی ویروسی

در دنیا همه چیز بر پایه و اساس قوانین خاصی در حال فعالیت است و این نوع بازاریابی محتوا نیز از این قانون مستثنی نیست. برای ویروسی شدن یک محتوا باید تکنیک های آن را نیز اعمال و پیاده سازی کنیم . لذا همه میدانیم که این نوع بازاریابی مشتری محور بوده و بر پایه آن در حال فعالیت است . پس باید در وهله اول جمعیت شناسی و رفتارشناسی کنیم تا سلایق مشتریان را بشناسیم و بدانیم که چه محتوایی بر آنان جذاب است .

در واقع مشتریان بالقوه کسب و کار ما باید از جذابیت های محتوا خدمات ارائه شده با خبر شوند تا بازاریابی ویروسی شکل گیرد. یکی از اساسی ترین تکنیک های این بازاریابی داشتن برنامه و بازاریابی محتوا برای ایجاد محتوای ویروسی مستمر است . اگر برنامه نداشته باشید تا محتوای خود را بسازید و انتشار دهید ، هیچگونه موفقیتی در انتظار شما نخواهد بود. پس نتیجه میگیریم که این نوع بازاریابی یک فرآیند تعاملی و مستمر است .


بررسی ویروسی شدن محتوا

در این بخش نیز چند سوال پیش می آید ، آیا تضمینی مبنی بر ویروسی شدن محتوای ما وجود دارد ؟ در پاسخ به این مسئله باید گفت که نباید در این بخش سخت گیرانه برخورد کرد. طبق گفته های قبلی به این مسئله پی بردیم که بازاریابی شبکه ای یک فرآیند تعاملی و مستمر است. پس با توجه به این مسئله انتظار اینکه همه ی محتواهای تولید شده ویروسی شوند یک خیال محض به شمار می رود چون در این نوع بازاریابی بخش بزرگی از موفقیت شما را دیگران تشکیل می دهند. شما باید با برنامه و قدم های ثابت محتوای خلاقانه و جذاب خود را تولید کنید و در زمان و مکان مناسب انتشاردهید و در آخر می توانید منتظر بمانید و شاهد نتیجه باشید .

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را از دست ندهید:

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست


نتیجه گیری

  • محتوای ویروسی باید خلاقانه و جذابیت لازم رو داشته باشد .
  • ارزش اشتراک گذاری با دوستان و خانواده رو داشته باشد .
  • انتشار درست محتوا ، مکان درست و زمان درست راز موفقیت در بازاریابی ویروسی است .
  • از مزیت های مهم این بازاریابی ، پایین ترین هزینه نسبت به سایر روش ها و سرعت انتشار بالا است.
  • از شاخصه های مهم برای ارزیابی در بازاریابی ویروسی تعداد بازدید محتوای شماست .