مقالات سئو

پاپ آپ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

آنچه در این مقاله قواعد استفاده از پاپ آپ را خواهید خواهند:

کاربران اینترنت به منظور یافتن اطلاعات مورد نیاز و یافتن پاسخ سوالاتشان به فضای اینترنت مراجعه می کنند. در این صورت، سایت ها نباید کاربر را با اطلاعات مزاحم و همچنین اطلاعاتی که برای کاربر کاربردی ندارند، گمراه کنند. بحث این مقاله در رابطه با قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت است. اما در ابتدا باید این مورد را درک کرد که آیا پاپ آپ های سایت ها یک ابزار مزاحم هستند و یا یک کاتالیزور موثر؟

اهمیت سادگی طراحی سایت ها

رویکرد ساده و مینیمال در طراحی سایت ها، بهترین و موثرترین روشی است که تقریبا مورد علاقه تمامی کاربران اینترنت قرار می گیرد. اگر با ترند مینیمال آشنایی داشته باشید احتمالا می دانید که این ترند مدتی است که در زمینه طراحی سایت اهمیت بسیاری پیدا کرده است و دلیل آن تنها یک چیز بسیار پراهمیت است. اینکه، با استفاده از این ترند، کاربر می تواند در کمترین زمان ممکن بدون اینکه مزاحمتی از سوی سایت آن را درگیر کند، محتوای مورد نیازش را مطالعه کند.
در واقع، شفافیت سایت در کنار سادگی آن، به عنوان دو عاملی با اهمیت شناخته می شوند که این عوامل همان ویژگی هایی هستند که اکثر بازدیدکنندگان فضای وب را جذب می کنند. به عبارتی، افراد باید در طراحی سایت خود کاربر و نیازها و علایقش را در اولویت قرار دهند. در این صورت، به موفقیت در زمینه طراحی سایت نزدیک ترند.

اما ذکر این نکته نیز ضروری است که منظور از سادگی و شفافیت این نیست که تمامی ابزارها و عوامل مهم در فروش و بازاریابی را در طراحی وب سایت خود حذف کنید.


مفهوم پاپ آپ و دلیل به وجود آمدن آن

در گذشته، پاپ آپ به عنوان یک عامل و یا ویژگی کاربردی در نمایش محتوا، در طراحی سایت ها مدنظر قرار گرفت. پنجره های پاپ آپ با این هدف طراحی شدند که محتوای مورد نیاز کاربر را بدون اینکه در ساختار آن تغییری ایجاد کنند، در وب سایت نمایش دهند. پاپ آپ ها به عنوان یک ویژگی موثر و کاربردی در طراحی سایت ها شناخته می شدند. تا اینکه پس از مدتی برخی از سایت ها از این ویژگی طراحی سایت سوء استفاده کردند. این سایت ها به پاپ آپ یک وجهه تبلیغاتی نسبت دادند. در این شرایط، زمانی که در جای جای فضای اینترنت از این پاپ آپ های تبلیغاتی پر شد، شرکت گوگل بود که به منظور رفع این مشکل اقدام کرد.

براساس قوانین شرکت گوگل، سایت هایی که از پاپ آپ های تبلیغاتی زیادی در سایت خود استفاده کنند، رتبه شان در صفحه نتایج گوگل کاهش پیدا می کند. در واقع، در این زمان برای اینکه چه نوع از پاپ آپ ها مورد تایید گوگل و یا حتی کاربران هستند، قوانین واضحی وجود نداشت. به عبارتی، ویژگی های خوب و بد پاپ آپ ها تشخیص داده نمی شدند.


انواع پاپ آپ ها در طراحی سایت

پاپ آپ هایی که در حال حاضر در طراحی سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند، بسته به هدف و عملکردشان، انواع مختلفی دارند.

قواعد استفاده از پاپ آپ هایی از نوع Modal:

این نوع از پاپ آپ ها رایج ترین انواع آنها هستند که در فضای اینترنت به طور متعدد با آنها روبرو می شویم. به محض اینکه کاربر وارد سایت می شود، این پاپ آپ ها در پایین صفحه و معمولا در گوشه آن ظاهر می شوند.

پاپ آپ هایی از نوع Interstitial:

این نوع از پاپ آپ ها در زمان ورود کاربر به سایت، تمام صفحه را می پوشانند و در واقع، کاربر به منظور دیدن محتوای صفحه ابتدا باید این پاپ آپ را ببندد.

قواعد استفاده از پاپ آپ هایی از نوع Notification Bar:

این نوع از پاپ آپ ها در بالاترین و یا پایین ترین بخش صفحه سایت ها قرار می گیرند و معمولا مانند یک نوار هستند.
استفاده از انواع پاپ آپ در سایت ها مانعی ندارد. اما فاکتورهایی بر کیفیت آن تاثیر می گذارند. این فاکتورها محتوای قرار گرفته درون پاپ آپ و همچنین نحوه دسترسی کاربر از پاپ آپ به صفحه اصلی سایت است.


قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

در ادامه برخی قواعد ضروری برای استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت شرح داده شده است. این قواعد در واقع استانداردهای مورد نظر گوگل هستند که رعایت آنها باعث می شود اصول سئوی سایت نیز رعایت شده و در نتیجه آن، نرخ پاپ آپ سایت شما افزایش پیدا کند.

ریسپانسیو بودن پاپ آپ

پاپ آپ باید ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو بودن پاپ آپ یک امر ضروری و پراهمیت در طراحی سایت محسوب می شود. پاپ آپ نباید طولانی و خسته کننده باشد. باید از محتواهای کوتاه و صریح در پاپ آپ استفاده شود. همچنین دکمه مورد نظر و یا پیام اصلی پاپ آپ، باید واضح بوده و در دسترس باشد.

به بازدیدکنندگان زمان لازم برای بازدید از وب سایت بدهید

توصیه می شود که از پاپ آپ ها در صفحه اول سایت خود استفاده نکنید و به بازدیدکنندگان سایت خود اجازه دهید تا زمان کافی برای بازدید سایت داشته باشند. در سایر صفحات سایت نیز، حداقل پس از گذشت 5 ثانیه از ورود کاربر به صفحه سایت، پاپ آپ را به او نمایش دهید. به قوانین شرکت گوگل در رابطه با پاپ آپ های موبایل در هنگام استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت، توجه کنید.

Sticky Bar

استفاده از Sticky Bar به جای پاپ آپ، هنگامی که هدف از طراحی پاپ آپ صرفا ارائه یک پیشنهاد و یا تخفیف ویژه است، گزینه مناسب تری به شمار می رود.
در نهایت، دقت کنید که پاپ آپ مورد استفاده شما باید تنها یک بار به کاربر نمایش داده شود. در این صورت، اگر پاپ آپ یک بار توسط کاربر سایت بسته شد، نیازی نیست که در صفحات بعدی سایت برای کاربر نمایش داده شود.

به طراحی ظاهری توجه کنید

سعی کنید در طراحی پاپ آپ المان های ظاهری وب سایتتان را به کار بگیرید. در حالت کلی یکپارچگی طراحی سایت و طراحی پاپ آپ باعث جلب اعتماد کاربران می شود.

اطلاعات مختصر از کاربران بگیرید

برخی از صاحبان وب سایت گمان میکنند هر اندازه از کاربران اطلاعات بیشتری داشته باشند موفقیت بیشتری کسب کرده اند. داشتن اطلاعات جزئی از کاربران وب سایت قطعا بسیار مفید است. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که کاربران زمان زیادی برای پر کردن فیلد های وب سایت شما نمیگذارند و ممکن است مجبور کردن کاربران به ورود اطلاعات اضافی منجر به افزایش نرخ پرش شود و. بنابراین به دریافت اطلاعات کم و کلی از کاربران بسنده کنید.

طراحی پاپ آپ برای نسخه ی دسکتاپ و موبایل متفاوت باشد

پاپ آپی که برای نسخه موبایل طراحی می شود، لزومی ندارد با نسخه دسکتاپ آن یکسان باشد. تنها کافی است برای هردستگاه به صورت مجزا یک پاپ آپ طراحی کنید.

دکمه ی بستن را به صورت واضح قرار دهید

در تمامی شرایط، شما باید یک دکمه خروج برای بستن پاپ آپ در طراحی آن قرار دهید تا کاربر امکان خارج شدن از پاپ آپ را داشته باشد.

نکات کاربردی مهم درباره ی قواعد استفاده از پاپ آپ

  • سعی کنید در صفحات مختلف سایت خود از پاپ آپ های تکراری و مشابه استفاده نکنید.
  • به منظور جلب توجه کاربر به یک محتوای اصلی و کلیدی، می توانید پنجره پاپ آپ مورد نظر خود را در مرکز صفحه سایت قرار دهید اما توجه کنید که صفحه اصلی سایت شما نباشد.
  • در صورتی که می خواهید کاربر به پاپ آپ مورد استفاده شما توجه بیشتری نشان دهد، می توانید از پاپ آپ های شخصی سازی شده کاربر استفاده کنید.

نتیجه گیری

قواعد استفاده از پاپ آپ زمانی که فرد از محتواهای ارزشمند و کاربردی در طراحی آن استفاده می کند، عملی کاملا منطقی است و در مواردی حتی این عمل ضروری به شمار می رود. در واقع، استفاده از پاپ آپ های کاربردی و جذاب برای کاربران منجر به افزایش بازدیدکنندگان سایت و در نتیجه آن، افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل می شود. اما در برابر استفاده از پاپ آپ هایی که صرفا با هدف تبلیغات طراحی شده اند، نتیجه عکس را به همراه دارد.

در این صورت، شما می توانید با استفاده از روش آزمون و خطا بازخورد کاربر را دریافت کنید. با این روش، می توانید ویژگی ها و مشخصات مختلف پاپ آپ اعم از طراحی ظاهری آن، تولید محتوا، CTA ، مکان نمایش و حتی زمان نمایش آن را به صورتی طراحی کنید که برای کاربر کاربردی و جذاب باشد.


سوالات رایج درباره قواعد استفاده از پاپ آپ

پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ پنجره ای است که به صورت ناگهانی و ناخواسته در وب سایت باز می شود و حاوی یک سری اخبار ، پیشنهادات ویژه و متن های اطلاع رسانی است.

آیا پاپ آپ برای سئو سایت مضر است؟

استفاده ی پاپ آپ به خودی خود و به صورت درست و به جا نه تنها برای سئو مضر نیست بلکه منجر به تعامل بیشتر کاربر با وب سایت می شود. اما در صورت استفاده ی افراطی از آن باعث خسته شدن کاربر و افزایش نرخ فرار می شود، بنابراین سعی کنید قواعد استفاده از پاپ آپ ها خوب فرا بگیرید و درست استفاده نمایید.

دریافت مشاوره از شرکت سئو سپنتا

مشاوران کسب و کار آنلاین مفتخر به ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.