مقالات بازاریابی و تبلیغات

مزیت رقابتی چیست و چرا باید داشته باشیم

مزیت رقابتی چیست؟

شاید بتوان گفت که پاسخ به سوال کوتاه زیر بتواند جواب سوال مزیت رقابتی چیست را بدهد. چرا مشتریان باید کسب و کار من را انتخاب کنند؟ مجموعه ای از جواب ها می تواند به عنوان مزیت کسب و کار شما به شمار رود که باعث می شود در رقابت با رقیبان موفق باشید.

اما چگونه باید مزیت رقابتی را وارد کسب و کار کرد؟ جواب های بسیاری در این زمینه می توانند راهگشای شما باشند ولی باید در نظر داشته باشید که در این خصوص بهتر است که به نقاط مثبت و منفی کسب و کار خود نگاه کرده و بر این اساس اقدام به پیاده سازی مزیت رقابتی بنمایید. اما چرا باید از این مزیت در کسب و کار استفاده کرد؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.


چرا باید نسبت به دیگر کسب و کارها مزیت رقابتی داشت؟

در واقع مزیت رقابتی (Competitive Advantage) می تواند به شما کمک کند تا کسب و کاری موفق داشته باشید. استراتژی های متنوعی در زمینه پیاده سازی UPS وجود دارد که بر اساس نوع توانمندی ها و پتانسیل های کسب و کارتان باید برترین آن را پیدا کرده و پیاده سازی آن را آغاز کنید. مزیت کسب و کار شما برترین نقطه ای است که می توانید برای شروع پیاده سازی مزیت رقابتی روی آن تمرکز کرده و بر این اساس از مزیت رقابتی استفاده کنید. باید به یاد داشته باشید که مزیت رقابتی یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت شما به شمار می رود و در صورتی که حرفه ای پیاده سازی شود، می تواند در کوتاه ترین زمان برای شما بازده بسیار مناسبی داشته باشد.

بهتر است در زمینه پیاده سازی این مزیت که در واقع رقابتی کردن کسب و کار شماست، با مشاوره تبلیغاتی که در این زمینه فعالیت می کنند ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را در این زمینه بپرسید. در ادامه شما را با مهم ترین روش هایی که برای پیاده سازی این مزیت مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا خواهیم کرد. همچنین می توانید در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.


روش های ایجاد مزیت رقابتی

کاهش قیمت تمام شده کالا

مزیت رقابتی از مهم ترین فاکتورهای برد والمارت و آمازون در دنیا بوده است. در واقع این دو شرکت با استراتژی راهبرد هزینه، هزینه های خود را تا حد امکان کاهش داده اند و با کاهش هزینه های تمام شده، روند کاهش قیمت داشته اند. در واقع کاهش قیمت یکی از مهم ترین فاکتورهای مزیت رقابتی است.

زمانی که چندین رقیب در بازار دارید، می توانید با کاهش هزینه های اضافی، هزینه های تمام شده را کاهش داده و در نتیجه محصولات و خدمات را با قیمتی مناسب ارائه کنید. به یاد داشته باشید که در این زمینه باید کارگروه حرفه ای تشکیل داده و اطلاعات لازم را در این خصوص دریافت کنید. سپس می توانید با کاهش هزینه ها، در کوتاه ترین زمان از مزیت رقابتی استراتژی هزینه، بهره مند شوید که یکی از مهم ترین عوامل در رقابت است.


راهکار ارائه خدماتی متنوع و جدید

به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن مزیت رقابتی باید خدمات و محصولات خود را متنوع کنید. برای مثال در صورتی که فروشگاه اینترنتی دارید، محصولاتی را ارائه دهید که بیشترین مخاطبین را داشته باشند و یا مراکزی که نسبت به ارائه خدمات و یا تولید کالا اقدام می کنند، می توانند محصولات و خدماتی باب میل مشتریان ارائه دهند. روانشناسی بازار اصلا کار سختی نیست و باید از افراد حرفه ای بهره بگیرید. در این زمینه تیم داشته باشید و با شناسایی بازار هدف بتوانید در کوتاه ترین زمان خدماتی متنوع و جدید را با بهترین خدمات ارائه دهید.

به طور کلی می توان گفت که تنوع محصولات و خدمات به شما کمک می کند تا طیف گسترده تری از بازار را تحت تاثیر قرار داده و در کوتاه ترین زمان می توانید بهترین خدمات را ارائه دهید. همانطور که گفته شد، استراتژی های بسیاری می تواند به شما در مزیت رقابتی کمک کند تا از رقبای خود پیشی بگیرید.


استفاده از فناوری های جدید

تکنولوژی، راهکاری است که به شما در داشتن یک کسب و کار پویا و فعال کمک می کند و می توانید با این مزیت رقابتی به راحتی از تمامی کسب و کارهای رقیب خود پیشی بگیرید. برای مثال می توان گفت که فناوری های جدید به شما کمک می کند تا با مشتریان خود در ارتباط باشید و خدمات خود را سریع تر، کم هزینه تر و بهتر ارائه دهید.

برای مثال زمانی که تاکسی های تلفنی در بازار بودند، تقریبا هیچ کسب و کار حوزه حمل و نقل داخل شهری امکان رقابت نداشتند. این در حالی بود که کمتر کسی امروزه از این خدمات استفاده می کند و تاکسی های اینترنتی کاملا جایگزین تاکسی سرویس های قدیمی شده اند. مثال های بسیار زیادی در این مورد می توان زد که با استفاده از تکنولوژی، مزیت رقابتی توانسته است حتی سایر رقبا را از گوی رقابت بیرون کند.


کلام آخر

امروزه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین نسبت به استفاده از انواع خدمات و محصولات استفاده می کنند. مزیت رقابتی مجموعه ای از فاکتورهایی است که برتری یک کسب و کار را نسبت به سایر رقبا ثابت کرده و می تواند یکی از بهترین روش های توسعه کسب و کار به شمار رود. در این مقاله شما را با این موضوع آشنا کردیم و شما می توانید برای بهبود کسب و کار آنلاین خود از این خدمات استفاده کنید. همانطور که گفته شد در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مزیت رقابتی داشته باشید می توانید با مشاوره کسب و کار آنلاین که در این زمینه فعالیت می کنند ارتباط برقرار کنید.

مقاله زیر را حتما بخوانید:

برچسب بازاریابی