صفحات AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحات amp

AMP از Accelerated Mobile Pages گرفته شده که می توان آن را به صفحات پرشتاب موبایل معنی کرد. طراحی AMP با هدف حذف کدهای سنگین و پر حجم سایت انجام شده است که باعث افزایش سرعت صفحات موبایل در وب می شود.

آنچه را در ادامه درباره ی AMP خواهید خواند:

تاریخچه پیدایش AMP

پروژه AMP برای اولین بار در سال 2015 استارت زده شد. این پروژه دقیقا زمانی آغاز شد که استفاده از رایانه های شخصی کمتر و اکثر مردم جهت رفع نیازهای خود از طریق تلفن همراه هوشمند خود اقدام میکردند که در آن زمان سرعت وب سایت ها واقعا برای کاربران موبایلی و همچنین برای گوگل و وبسایت ها نیز کم و غیر قابل تحمل بود. راه چاره برای این چیزی نبود جزءAMP که موفق به ایجاد یک دستاورد بزرگ در جهان و دنیای تکنولوژی شد. تا کنون افراد و شرکت های کوچک و بزرگ که صاحب وب سایت های مختلف هستند از این نسخه کدنویسی استفاده کرده اند. این نسخه تاثیر بسیار زیادی در سئو و دیده شدن وب سایت در صفحات و رتبه های اول گوگل دارد

AMP های سایت

شیوه کار با نسخه یAMP

همان طور که گفته شد هدف از آغاز پروژه AMP افزایش سرعت صفحات وب موبایلی بود.این کار با حذف فایل ها، کدها، تصاویر وهرچیزی که در وب سایت اضافی بود انجام می شد که به آن خلاصه سازی وب سایت نیز می توان گفت. طبق آمار بیش از 70% از سایت های معمولی زمانی بیش از 10 ثانیه نیاز دارند که کامل لود شود، اما اگر همین سایت ها با AMP نوشته شوند کمتر از 1 ثانیه نیاز خواهد بود تا صفحه وب سایت را در موبایلمان در اختیار داشته باشیم.

صفحات سریع موبایل چیست؟

مزایای AMP برای وب سایت ها

AMP مزایای زیادی برای صاحبان کسب و کار دارد که به برخی از مزایای مهم در این مبحث خواهیم پرداخت. برای آشنایی با این مزایا با ما همراه باشید.

کمک به بهینه سازی وب سایت

یکی از فاکتورهای مهم در وب سایت ها ایجاد یک سئو بهینه است که رتبه سایت را افزایش و مخاطبان بیشتری به سمت وب سایت سوق دهد. همیشه کاربران به دنبال سایت هایی با سرعت بالا هستند و اگر سرعت سایت پایین باشد آن سایت را ترک میکنند، الگوریتم های گوگل این عمل را یک فیدبک منفی دریافت کرده و در رتبه سایت تاثیرگذارخواهد بود. اگر وب سایت از سرعت بالایی برخوردار باشد، کاربران بیشتری به آن مراجعه خواهند کرد و در نتیجه رتبه بهتری در گوگل خواهد داشت. وب سایت هایی که از AMP استفاده کرده اند، گوگل در کنار لینک این سایت ها از علامتی خاص استفاده کرده است تا کاربران متوجه پر سرعت بودن سایت مورد نظر بشوند و اینگونه در سئو سایت تاثیر مستقیم دارد. ضمنا شرکت گوگل از الگوریتمی استفاده کرده است تا سایت هایی که از این نسخه کدنویسی استفاده کرده اند در اولویت جست و جوهای کاربران قرار بگیرند.

بیشتر دیده شدن

خب وقتی از یک خیابان رد میشویم و ناخدآگاه چشممان به ویترین های شیک و جذابی که مغازه ها دارند می افتد نه به ویترین های قدیمی و ناخوشایند. فرض کنید کاربرانتان از اینترنت ضعیفی برخوردار هستند و اگر از این قابلیت استفاده کرده باشید کاربر می تواند در کسری از ثانیه به سایتتان دسترسی و از خرید خود لذت ببرد، اما اگر این قابلیت را نداشته باشید، مشتریان خود را از دست خواهید داد و کاربر بدون دیدن ویترین پر رنگ و لعاب وب سایتتان، آنجا را ترک خواهد کرد.

 بیشتر دیده شدن

افزایش نرخ تبدیل

عمده ی مخاطبان در فضای مجازی به دنبال راهکارهایی ساده و سریع هستند. از این رو زمانی که کاربران به وب سایتی مراجعه میکنند، اگر سرعت بارگذاری وب سایت پایین باشد ناامیدانه سایت را ترک خواهند کرد و این به معنای از دست دادن مشتریان بالقوه است.

فضای رقابت بسیار تنگ است و رقبا انرژی بسیاری صرف میکنند که سهم بازار بیشتری داشته باشند. استفاده از صفحات سریع موبایل به شما کمک میکند تا کاربرانی که از طریق دستگاه موبایل وارد می شوند را با سرعت بالای لود وب سایت خرسند و تبدیل به مشتری کنید که به تکنیک افزایش نرخ تبدیل می گویند.


محدودیت های AMP

  • AMP همانطور که گفته شد با استفاده از خلاصه سازی سایت ها عملگرا است، پس در نتیجه محدودیت هایی را خواهد داشت که صفحاتی محدود و کم حجم خواهید داشت که برای افزایش سرعت و خوانایی صفحه خلاصه سازی شده است.
  • اگر از AMP استفاده کنید ، کدهای دیگر جاوا اسکریپت به جزء کد AMP اجرا نخواهد شد.
  • تصاویر سایت فقط در صورتی در صفحه نمایش داده می شود که در صفحه تحرک داشته باشید تا در صفحه قرار بگیرد.
  • CSS های پر زرق و برق دیگر برای شما کاربرد نخواهند داشت و فقط می توانید از CSS های ساده و بی آلایش استفاده کنید

سوالات رایج:

AMP چیست؟

AMP که مخفف Accelerated Mobile Pages هست به معنای صفحات سریع موبایل است که سرعت بارگذاری صفحات یک وب سایت را در نسخه ی موبایل افزایش می دهد.

آیا برای همه ی صفحات سایت باید از AMP استفاده کرد؟

خیر. صفحاتی همچون صفحه ی اصلی سایت، بخش تماس با ما یا هر بخش دیگری که از فایل های CSS و JS زیاد استفاده شده و از کار انداختن آنها باعث بهم ریختگی در صفحه می شود بهتر است از AMP استفاده نشود.

آیا AMP بر سئو تاثیر دارد؟

بله استفاده از نسخه ی AMP باعث افزایش سرعت لود وب سایت شما می شود و در نهایت این افزایش سرعت بارگذاری باعث رضایت کاربران شده و این رضایت به بهبود رتبه ی وب سایت در گوگل کمک می کند.

جهت مشاوره دیجیتال مارکتینگ تماس بگیرید.

مشاوران سپنتا مفتخر به ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.

phone_android
دیدگاه‌ها
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.